WARSZAWA RAZ JESZCZE…

„Jak przygoda, to tylko w Warszawie, w Warszawie,

jak Warszawa to w maju, gdy kwitną bzy…”

Słowa tej starej, powojennej piosenki nuconej przez naszych dziadków zainspirowały młodzież naszego gimnazjum, aby w dniach 11 -12 maja wyruszyć do stolicy i przekonać się o magiczności tego miejsca. Zwiedziliśmy tylko nieliczne atrakcje Warszawy, ale dostarczyły one nam niezapomnianych wrażeń.

Pierwszym punktem programu był gmach Telewizji Polskiej, w którym mieliśmy okazję zobaczyć studia telewizyjne, gdzie nagrywane są takie programy jak: „Pytanie na śniadanie”, „Jaka to melodia”, i „Świat się kręci”. Ponadto przewodnik opowiedział naszym uczniom o tym wszystkim, czego nie widać podczas transmisji telewizyjnej: o wszystkich urządzeniach i ludziach, którzy je obsługują, by móc nagrać kilkuminutowy program.

Następnie skierowaliśmy się w stronę Stadionu Narodowego. Już sama wielkość naszego sportowego przybytku zadziwiła wielu, bowiem na trybunach zmieściłoby się około 1/3 mieszkańców Rzeszowa. Przemierzyliśmy Trasę Piłkarza, gdzie uczniowie mieli możliwość usiąść na trybunach, zwiedzić piłkarskie szatnie, łazienki i poczuć się jak prawdziwi piłkarze, wychodząc na płytę Stadionu. Tak pełni wrażeń udaliśmy się na miejsce noclegu.

W drugim dniu naszej wycieczki gimnazjaliści odwiedzili Sejm RP. Weszliśmy na galerię dla publiczności w Sali Posiedzeń, gdzie pani przewodnik przypomniała uczniom o historii i współczesności polskiego parlamentaryzmu. Zobaczyliśmy także tablicę upamiętniającą posłów II Rzeczypospolitej Polskiej, którzy zginęli w czasie II wojny światowej oraz tablicę upamiętniającą parlamentarzystów, którzy zginęli  w katastrofie lotniczej pod Smoleńskiem, a także Salę Kolumnową.

Następnym punktem naszego programu było Centrum Nauk Kopernik,  w którym nasza młodzież miała okazję doświadczyć, w jaki sposób można połączyć naukę z emocjonującą zabawą. Uczniowie zobaczyli kilkaset interaktywnych stanowisk umieszczonych w kilku stałych galeriach oraz Teatr Wysokich Napięć  i Teatr Robotyczny. Niektórzy zwiedzający od razu poszli do działu z anatomią, gdzie można dowiedzieć się ile metrów ma jelito, obejrzeć człowieka od środka, czy siłować się na rękę z... samym sobą. Na wielu wywarł największe wrażenie Teatr Elektryczności, miejsce po brzegi „naładowane” doświadczeniami związanymi ze światem elektrycznym. A ci, którzy lubią pobijać rekordy, powędrowali do sektora  z rekordami zwierząt. Mierzyli się oni z kurą na bieg, z lwem na ryk, z wężem na elastyczność ciała, oraz ćwiczyli swą szybkość reakcji. Nauka nigdy nie pyta o wiek,  a ciekawość o stan umysłu, dlatego też każdy mógł tam zatrzymać się przy stanowisku, które go w szczególności zainteresowało i zgłębić swoją wiedzę.

Na koniec wycieczki odbyliśmy spacer po Starym Mieście: pl. Zamkowy, Zamek Królewski, Kolumna Zygmunta, Pałac Prezydencki i Grób Nieznanego Żołnierza – zmiana warty, gdzie uwieczniliśmy na fotografii nasze wspomnienia.

Opiekun: D. Daź-Dolecka

NIEZWYKŁA LEKCJA…

Uczeń klasy Ic, Arkadiusz Gutkowski, zaprosił na lekcję geografii - we wtorek, 19 maja - swojego wujka. Krzysztof Krztoń od wielu lat mieszka w Australii i jest pracownikiem australijskiej stacji badawczej na Antarktydzie. Pracował miedzy innymi na stacjach badawczych: Davis, Mawson, Casey.

Niestety, już jutro udaje się w powrotną podróż na Antarktydę. Mamy nadzieję, że podczas kolejnych wizyt w rodzinnych stronach pan Krzysztof odwiedzi również i naszą szkołę.

O pracy badawczej na Antarktydzie opowiada filmik, który przygotował razem z Arkiem.

Chcesz wiedzieć więcej – patrz: www.antarctica.gov.au

Danuta Kozińska

WIRTUALNA PODRÓŻ PO EUROPIE

18 maja 2015 r. kolejny raz do naszego gimnazjum przybyli podróżnicy: Klaudia Rejman i Paweł Kud. Tym razem tematem ich opowieści była podróż po Europie. W spotkaniu z podróżnikami uczestniczyło 120 uczniów naszego gimnazjum.

Klaudia i Paweł to studenci, którzy rozpoczęli swoją przygodę własnym, wyremontowanym busem. W czasie prelekcji byliśmy z nimi : na Słowacji i Węgrzech, w Niemczech, Holandii, Francji, Islandii, Belgii i Luksemburgu, a także w Szwecji, Norwegii, Finlandii i w Republice Czeskiej.

Zwiedziliśmy między innymi Słowacki Raj, Most Karola, Złotą Uliczkę w Pradze, Mur Berliński, lodowce Norwegii, spotkaliśmy się z Mikołajem w Finlandii, zobaczyliśmy Luwr, Wersal, Wieżę Eiffla i Łuk Triumfalny we Francji, byliśmy nad Oceanem Atlantyckim i na Wyspach Owczych.

Na wakacjach p. Klaudia i Paweł wybierają się do USA. Myślę , że kiedyś spotkamy się ponownie.

Danuta Kozińska

FINAŁ KONKURSU WIEDZY O PATRONIE

25.05.2015r.

Bibliografia

• Szczegółowa biografia św. Jana Pawła II
  • Film pt.: „Świadectwo”, 2008r., reż. Paweł Pitera
  • Logo i hasło Światowych Dni Młodzieży z Janem Pawłem II

• Pielgrzymka św. Jana Pawła II do Polski w 1987r.
  • Informacje zamieszczone na stronie szkoły pod hasłem „Przydatne informacje”

Zadanie dla klasy:

• Pielgrzymka św. Jana Pawła II do Polski w 1983r.

Wystawa prac plastycznych naszych uczniów w CDKiIT

Od 7 maja 2015r. w   Centrum Dziedzictwa Kulturowego i Informacji Turystycznej w Tyczynie można oglądać wystawę prac plastycznych wykonanych przez uczniów Publicznego Gimnazjum im. Św. Jana Pawła II w Tyczynie. Młodzi twórcy w 99 ilustracjach ukazują różne oblicza świata; od obserwacji natury
i zachodzących w niej relacji światła i cienia ( "Martwa natura", 'W świetle i ciemności",) poprzez korzystanie
z potęgi wyobraźni ( "Co mnie cieszy o czym marzę","Potwór z sennego koszmaru") po inspiracje czerpane
z bogatego świata dźwięków, emocji i skojarzeń...Wystawę w CDKiIT w Tyczynie można zwiedzać do 10 czerwca 2015r. w  godz. otwarcia placówki ( tel. 17 230 23 27 )
                                 Zapraszam w imieniu swoim i autorów prac
                                                                                            nauczyciel plastyki Renata Rzepka

Spotkanie z twórcą w ramach zajęć artystycznych

W dniach 29 i 30.04.2015 r. uczniowie klas II a - d oraz uczestnicy zajęć artystycznych z plastyki z klas
I a - e mieli możliwość spotkania się w CDK i IT z twórcą prezentowanych obrazów panem Mirosławem Pieprzykiem. Autor zapoznał nas ze swoją drogą artystyczną, chętnie opowiadał o obrazach i ciekawostkach
z nimi związanych oraz pozwolił na fotografowanie swoich dzieł - również w żartobliwej formie...

R.R

„Piękno naszej Ziemi Tyczyńskiej”.

W dniu 19 czerwca br. w CDKiIT w Tyczynie odbył się wernisaż konkursu plastycznego pt. „Piękno naszej Ziemi Tyczyńskiej”.

Na konkurs wpłynęło 230 prac – w tym 20 z naszej szkoły. Laureatkami konkursu zostały 2 uczennice z klasy II b – Adrianna Liskowicz i Iwona Grzadziel. Ponadto na wystawę zakwalifikowano prace Bartłomieja Fronia z kl. I a, Krzysztofa Fronia z kl. II a, Sylwii Ciebiery z kl. II c oraz Macieja Barcia z kl. II d.

Zwycięzcom – gratuluję –życząc cudownych wakacji wszystkim Uczniom naszej szkoły – zachęcam do utrwalania piękna świata, który nas otacza.

R.R.

Uczniowie klasy 3a i 2d w KRAINIE BIAŁYCH SKAŁ.

W pogoni za przygodą uczniowie naszej szkoły wybrali  się w dniach 2-3 czerwca na wycieczkę do Ojcowskiego Parku Narodowego - jednego z najpiękniejszych regionów kraju. Przewodnik, widząc tak wiele młodych i energicznych organizmów wybrał dla nas niełatwą, ale uroczą trasę, która wiodła pośród przepięknych pagórków porośniętych unikatową roślinnością, wypełniona malowniczymi wapiennymi ostańcami skalnymi, a przede wszystkim średniowiecznymi warowniami, których ruiny, niczym orle gniazda przysiadły na fantazyjnie ukształtowanych wzgórzach jurajskich. Zobaczyliśmy największą na terenie Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej Jaskinię Ciemną, która stanowi jednocześnie najważniejsze stanowisko archeologiczne w Polsce i Grotę Łokietka, w której prawdopodobnie Władysław Łokietek chronił się przed królem czeskim. Kolejnym punktem wycieczki był zamek w Pieskowej Skale – najlepiej zachowany zamek na Szlaku Orlich Gniazd i Maczuga Herkulesa. Późnym popołudniem już zmęczeni i chętni do dłuższego odpoczynku, pojechaliśmy na miejsce noclegowe, gdzie czekał na nas rozpalony ogień i smaczne kiełbaski.

Drugiego dnia wybraliśmy się do Ogrodzieńca, aby tam zobaczyć jeden z najbardziej majestatycznych obiektów. Dzisiaj to już bardziej ruiny niż zamek, ale robią ogromne wrażenie nie tylko ze względu na swoją wielkość, lecz również ciekawe usytuowanie. Ruiny otoczone jedynymi w swoim rodzaju wapieniami o nietypowym kształcie, sprawiają wrażenie wyjątkowo oryginalnej warowni. Młodzież urzekł także pan przewodnik, który nieco archaicznym, ale ciekawym i barwnym językiem przedstawił historię zamku i ciekawsze legendy z nim związane.

Kolejnym i już ostatnim punktem naszej wycieczki było kino, gdzie uczniowie mieli możliwość obejrzeć edukacyjne filmy odbierane wszystkimi zmysłami. Seans pt. „Cztery żywioły” zakończył się w interaktywnej sali testem ze świeżo zdobytej wiedzy i rywalizacją pomiędzy dziewczętami i chłopcami.

Zmęczeni, ale jednocześnie zadowoleni i chętni na powtórzenie szlaku powróciliśmy do Tyczyna.

Opiekun: D. Daź-Dolecka

Kamionka 2015

W dniach 1-3 czerwca klasa IIId była na wycieczce w Kamionce. Jest to wieś oddalona od Rzeszowa o 30 km i położona w bardzo malowniczym miejscu. Znajdują się tam domki, boiska sportowe i nieduży zalew.
   Wyjechaliśmy o 8 rano, jeszcze trochę zaspani. Na miejsce dojechaliśmy już po godzinie. Szybko znaleźliśmy swoje łóżka i zaczęła się zabawa. Najpierw nieśmiałe oglądanie domków i terenu, a potem nastąpił wymarzony odpoczynek. Jedni grali w siatkówkę plażową, drudzy opalali się, ogólny relaks. Później po obiedzie i krótkim odpoczynku udaliśmy się na wycieczkę do lasu. Wróciliśmy troszeczkę podrapani, ale w końcu z czegoś trzeba było rozpalić ognisko. Zjedliśmy kiełbaskę z keczupkiem i musztardką, była tez chwila rozmów i śpiewu, a potem umyć się i spać.
       Następnego dnia był dzień walki o uzyskanie tytułu „Najlepszego domku”. Od rana konkurowaliśmy miedzy sobą. Robiliśmy herby naszych domków, układaliśmy drogi z butów. Nareszcie! Przyszedł czas na obiad. Po pierogach poszliśmy nad wodę, ale niestety wygonił nas silny wiatr i tyle było naszego kąpania. Czyli trzeba kończyć zawody. Tym razem konkurencje sportowe. Koszykówka i siatkówka plażowa dały niektórym w kość. Na szczęście głodni i zmęczeni mogliśmy zjeść kiełbaskę. Później dyskoteka, „Belgijka”(25min ciągłego tańczenia, przetrwali tylko najsilniejsi) i dzieci poszły spać.
     Trzeci dzień, niestety ostatni już, okazał się bardzo przyjemny. Rano rozegraliśmy jeszcze kilka zaległych meczy, posprzątaliśmy domki i czas nad wodę! Po krótkiej zabawie trzeba było się spakować i opuścić domki. Jeszcze tylko obiad i do Tyczyna czas wracać! Pożegnania były bardzo trudne, ale wszystko co dobre, kiedyś się kończy.
     Chcielibyśmy podziękować Pani Monice Nowosiad za obecność, opiekę nad nami i pomoc w organizacji wycieczki. Panu Mirkowi Leniartowi za przejazd „tam i z powrotem”. Największe podziękowania należą się naszej Pani wychowawczyni Małgorzacie Kędzierskiej. Dziękujemy za zorganizowanie takiej wspaniałej wycieczki, za opiekę i troskę, i za wszystko co dobre…, bo co złe to nie My.